Algemene informatie magnesium

​Wat doet magnesium in je lichaam?

Magnesium is een ​mineraal dat meer dan 300 verschillende enzymen aanstuurt.
Deze enzymen zorgen dat heel veel processen in je lichaam goed verlopen. Hierbij valt te denken aan celgroei, celdeling, energieproductie, eiwitsynthese en celmembraanbescherming.
Magnesium zorgt ook dat je dagelijkse vitamines beter worden opgenomen in je lichaam.
Maar is de opname van magnesium uit onze voeding genoeg
of hebben we magnesiumsupplementen nodig om een magnesium tekort te voorkomen?

magnesiumvlokken

“Algemene informatie magnesium: Magnesium is een macromineraal en elektrolyt dat in alle cellen van je lichaam aanwezig is.

Waarom zijn magnesium
supplementen nodig?

​We halen steeds minder magnesium uit onze voeding. Dit komt mede door ​​overbemesting, industrieel voedsel, verpakte groenten, schrale bodem en landbouwgif de magnesium grotendeels uit onze voeding verdwenen.
Volgens onderzoek heeft 70% van de bevolking een chronisch magnesiumtekort met alle gevolgen van dien.

​Magnesium ook van belang voor je spieren: zowel skeletspieren als hartspier, longspieren, maagspier, darmspieren etc.

Waar calcium zorgt voor het samentrekken van de spieren, is magnesium verantwoordelijk voor spierontspanning.
Ook voor een optimaal hartritme, gezonde bloeddruk en hersenfunctionaliteit is magnesium dus onmisbaar.

Magnesiumsupplementen zijn zodoende belangrijk in gebruik naast onze dagelijkse voeding.

​Ieder mens heeft magnesium nodig

Magnesiumsupplementen worden alsmaar populairder, want dit magnifieke mineraal zou allerlei lichamelijke processen positief beïnvloeden.
Maar wat is magnesium nu eigenlijk, wat doet dit element precies, hoeveel heb je er dagelijks van nodig, welke voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium en wat gebeurt er bij een overschot of tekort aan magnesium?

Hierbij de nodige uitleg.

Iedere mens heeft magnesium nodig om in leven te blijven.

algemene informatie magnesium in voeding

Voeding en magnesium

Algemene informatie magnesium in onze voeding.

Hoewel magnesium voorkomt in talloze voedingsmiddelen, zijn niet alle magnesiumleveranciers even rijk aan magnesium.
Vooral het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, ongediertebestrijdingsmiddelen en kunstmest tasten magnesium in grond en grondwater aan. 
Over het algemeen zijn biologisch c.q. organisch geteelde producten dus rijker aan magnesium dan de ‘gewone’ varianten.

Let op: ongebonden magnesium gaat gemakkelijk een binding aan met fytaat (o.a. in granen), oxalaat (o.a. in rabarber), fosfaten (o.a. in melk) en methylamines (o.a. in voedingsadditieven), waardoor het niet meer geabsorbeerd kan worden door je lijf.

Vooral een overmatige consumptie van geraffineerde granen kan een optimale magnesiumstatus in de weg staan.

De beste bronnen van magnesium zijn groene groenten, zeevruchten, granen, zuivelproducten, gedroogde vruchten en zeegroenten.

Al met al kán een tekort aan magnesium ontstaan door onvoldoende inname, maar in veruit de meeste gevallen is er sprake van een verstoorde magnesiumregulatie. Dit kan het gevolg zijn van intestinale hypoabsorptie, verlies via urine, verminderde botopname, insulineresistentie, stress etc.

Een tekort aan magnesium wordt meestal onderzocht nadat er een tekort aan calcium of kalium is vastgesteld.
Vaak wordt een magnesiumtekort dus pas ontdekt ná een calcium- of kaliumtekort.

Magnesium is betrokken bij de werking van honderden enzymen en ondersteund de volgende gezondheid claims.

  • voor het behoud van sterke botten
  • draagt bij aan het proces van celvernieuwing
  • helpt bij de normale eiwitsynthese
  • Magnesium draagt bij tot een goede electrolytenbalans
  • activeert je natuurlijke energie in het lichaam
  • is van belang voor de opbouw van sterke tanden
  • draagt bij aan de geestelijke veerkracht
  • speelt een rol bij het behouden van soepele spieren
  • helpt om vermoeidheid en moeheid te verminderen
  • heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel
  • Hoeveel magnesium heb je per dag nodig?

    Algemene informatie magnesium:

    Voor magnesium is er geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) vastgesteld. Als er geen ADH bepaald kan worden schat men een Adequate Inneming (AI).

    Een volwassen mens heeft per dag ca. 300 tot 700 mg magnesium nodig​.
    Per dag krijgen we slechts ca. 50-100 mg magnesium via ons dagelijkse voeding binnen.

    Wij adviseren de volgende (AI):


    De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor een man:

    • 420 mg magnesium

    De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor een vrouw:

    • 320 mg magnesium

    *De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor kinderen van ​​1-​​​2 jaar:

    • ​85 mg magnesium

    *De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor kinderen van ​2-​​5 jaar:

    • ​​120 mg magnesium

    *De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor kinderen van ​6-​9 jaar:

    • ​200 mg magnesium

    ​*Bron voedingscentrum.nl

    Magnesiumsupplementen als voedingssupplement
     (Himalaya magnesiumchloride vloeibaar)
    Het grote voordeel van een vloeibaar magnesiumchloride is om heel eenvoudig pure magnesium en andere zeemineralen binnen te krijgen.

    De magnesium en mineralen worden voor een groot deel al door de slijmvliezen in de mond opgenomen.
    De mineralen zijn weliswaar anorganisch en hebben dus grotere moleculen maar vanwege de verdunning in water voegen ze hun informatie toe aan het water en je lichaam weet precies wat het ermee moet doen.

    Een goed alternatief voor mensen die moeite hebben om pillen te slikken of om magnesium via de huid toe te dienen.

    Magnesium​ voedingssupplement bestellen?

    magnesiumsupplementen

    Tags: Algemene informatie magnesium,magnesiumsupplementen