Algemene informatie magnesium

Wat is magnesium ?


Wat is magnesium?

Algemene informatie magnesium. Magnesium is een macromineraal en elektrolyt dat in alle cellen van je lichaam aanwezig is. Magnesiumsupplementen worden alsmaar populairder, want dit magnifieke mineraal zou allerlei lichamelijke processen positief beïnvloeden.
Maar wat is magnesium nu eigenlijk, wat doet dit element precies, hoeveel heb je er dagelijks van nodig, welke voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium en wat gebeurt er bij een overschot of tekort aan magnesium? Hierbij de nodige uitleg.

Iedere mens heeft magnesium nodig om in leven te blijven.


Welke functies heeft magnesium in je lichaam?

Magnesium is een bestanddeel van talloze enzymen en een activator binnen ruim 300 –al dan niet enzymatische– stofwisselingsreacties! Hierbij valt te denken aan celgroei, celdeling, energieproductie, eiwitsynthese en celmembraanbescherming. Magnesium is de tegenhanger c.q. antagonist van calcium; samen reguleren ze talloze neurotransmitters. Dit zijn signaal-overdragende stofjes die zenuwimpulsen overdragen tussen zenuwcellen. Zodoende is magnesium ook van cruciaal belang voor je spieren; zowel skeletspieren als hartspier, longspieren, maagspier, darmspieren etc. Waar calcium zorgt voor het samentrekken van de spieren, is magnesium verantwoordelijk voor spierontspanning. Ook voor een optimaal hartritme, gezonde bloeddruk en hersenfunctionaliteit is magnesium dus onmisbaar.

Voeding en magnesium

Hoewel magnesium voorkomt in talloze voedingsmiddelen, zijn niet alle magnesiumleveranciers even rijk aan magnesium. Vooral het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, ongediertebestrijdingsmiddelen en kunstmest tasten magnesium in grond en grondwater aan. Over het algemeen zijn biologisch c.q. organisch geteelde producten dus rijker aan magnesium dan de ‘gewone’ varianten.

Let op: ongebonden magnesium gaat gemakkelijk een binding aan met fytaat (o.a. in granen), oxalaat (o.a. in rabarber), fosfaten (o.a. in melk) en methylamines (o.a. in voedingsadditieven), waardoor het niet meer geabsorbeerd kan worden door je lijf.

Vooral een overmatige consumptie van geraffineerde granen kan een optimale magnesiumstatus in de weg staan.

De beste bronnen van magnesium zijn groene groenten, zeevruchten, granen, zuivelproducten, gedroogde vruchten en zeegroenten.

Al met al kán een tekort aan magnesium ontstaan door onvoldoende inname, maar in veruit de meeste gevallen is er sprake van een verstoorde magnesiumregulatie. Dit kan het gevolg zijn van intestinale hypoabsorptie, verlies via urine, verminderde botopname, insulineresistentie, stress etc.

Een tekort aan magnesium wordt meestal onderzocht nadat er een tekort aan calcium of kalium is vastgesteld. Vaak wordt een magnesiumtekort dus pas ontdekt ná een calcium- of kaliumtekort.

Magnesium als voedingssupplement (Himalayamagnesium vloeibaar en poeder) is betrokken bij de werking van honderden enzymen en ondersteund de volgende gezondheid claims.

  • voor het behoud van sterke botten
  • draagt bij aan het proces van celvernieuwing
  • helpt bij de normale eiwitsynthese
  • Magnesium draagt bij tot een goede electrolytenbalans
  • activeert je natuurlijke energie in het lichaam
  • is van belang voor de opbouw van sterke tanden
  • draagt bij aan de geestelijke veerkracht
  • speelt een rol bij het behouden van soepele spieren
  • helpt om vermoeidheid en moeheid te verminderen
  • heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel
  • Hoeveel magnesium heb je per dag nodig?

    Een volwassen mens heeft per dag weel 300 tot 700 mg magnesium nodig om goed te kunnen functioneren en om gezond te blijven. Per dag krijgen we maar slechts 50-100 mg magnesium via ons dagelijkse voeding binnen. Dus elke dag hebben we extra magnesium nodig.

    De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor een man:

    • 420 mg magnesium

    De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor een vrouw:

    • 320 mg magnesium

    De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor kinderen van 1-3 jaar:

    • 65 mg magnesium

    De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor kinderen van 4-8 jaar:

    • 110 mg magnesium

    De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid elementaire magnesium voor kinderen van 9 jaar - volwassen:

    • 300 mg magnesium