Magnesiumtekort zelftest

Symptomen magnesiumtekort


  • Broze botten: Magnesium zorgt samen met calcium en vitamine D3 voor de opbouw van gezonde botten.
  • Magnesium kan helpen om het “slaaphormoon” melatonine te reguleren waardoor het kan bijdragen aan een gezonde slaap.
  • Magnesium kan zorgen voor verwijding van bloedvaten, waardoor de bloeddruk op een gezond peil blijft en niet te hoog wordt. Hierdoor kan magnesium meehelpen om hart- en vaatziektes te voorkomen. Bij hart- en vaatziektes is er vrijwel altijd sprake van een magnesiumtekort.
  • Magnesium kan spierkrampen, spierpijnen en gespannen spieren helpen te voorkomen. Veel vrouwen klagen over been- en voetkrampen, onrustige benen of plotseling opkomende spierpijnen.
  • Magnesium kan helpen om obstipatie tegen te gaan door mee te werken aan een normale darmspierfunctie. Hierdoor kunnen mogelijk ook allerlei krampen in het maag- en darmstelsel verholpen worden.
  • Magnesium kan helpen bij het tegengaan van verstoringen in het perifere zenuwstelsel waardoor migraine kan worden voorkomen maar ook plotselinge prikkelbaarheid.
  • Magnesium helpt de stresshormonen van de bijnieren te reguleren en kan op deze manier angst– en paniekaanvallen verminderen.
  • Magnesium kan vermoeidheid en lusteloosheid helpen voorkomen, zeker ten tijde van stress of extra inspanning. 

Magnesiumtekort zelftest

1. Drink je regelmatig koolzuurhoudende dranken?

De gekleurde soda’s als cola, sinas en lemon etc bevatten fosfaten.Deze substanties binden zich met magnesium in het spijsverteringskanaal, zodat het onbruikbaar wordt voor het lichaam. Dus zelfs als je gezond eet en veel groenten, fruit en noten eet, kan het drinken van soda’s er voor zorgen dat een magnesiumtekort kan ontstaan. De gemiddelde consumptie van koolzuurhoudende dranken is meer dan 10 keer zo veel dan het was in 1940. Dit is een van de voornaamste redenen van een magnesium -en calcium tekort in je lichaam. Daarnaast zijn de moderne energiedranken ook zeer slecht voor de magnesium huishouding.


2. Eet je regelmatig gebakjes, taarten, koekjes bij koffie of thee, desserts, snoep of andere zoete voedingsmiddelen?

Geraffineerde suikers bevatten geen magnesium. Nog erger: suikers zorgen er voor dat magnesium via je nieren wordt uitgescheiden. Hoe meer zoet eten, voorbewerkt voedsel en/of gebakken voedsel je eet, hoe groter de kans is dat je een tekort hebt aan magnesium.


3. Heb je veel stress in je leven, sport je intensief of heb je recentelijk een grote medische ingreep gehad?

Zowel fysieke als emotionele stress kan een  magnesiumtekort veroorzaken. Stress is dus een zeer grote factor in het veroorzaken van magnesiumtekort. Een magnesiumtekort kan daarom ook het stressniveau weer vergroten!

In studies blijkt dat adrenaline en cortisol, bijproducten van de “vecht of vlucht” reactie, die ook wordt veroorzaakt door stress, mede verantwoordelijk zijn dat de magnesium spiegel in het bloed wordt verlaagd. Stressvolle situaties verbruiken meer magnesium. Uiteindelijk kan dit tot fysieke en psychologische problemen leiden.


4. Drink je koffie, thee of ander cafeïnehoudende dranken op dagelijkse basis.

Het magnesium niveau worden voornamelijk door de nieren beïnvloed. Zij filteren en onttrekken de overbodige magnesium en mineralen. Cafeïne zorgt er weer voor dat de nieren deze magnesium weer ‘laten gaan’. Zonde! Als je veel koffie, thee en soda drinkt met cafeïne, heb je een grote kans op een magnesiumtekort.


5. Gebruik je vochtafdrijvende pillen, hart medicatie, astma-medicatie, de pil of oestrogeen vervangende therapie?

Het effect van deze medicijnen leidt uiteindelijk tot een lager magnesiumniveau. De nieren scheiden deze stoffen dan sneller uit.


6. Drink je meer dan 7 alcoholische dranken per week?

Het effect van alcohol en magnesium is gelijk aan vochtafdrijvende middelen. Studies tonen aan dat 30% van de alcoholisten een magnesiumtekort heeft. Ook zal Vitamine D worden verlaagd.


7. Neem je calcium in zonder magnesium ?

Als je te weinig magnesium binnen krijgt, zal de inname van calcium het magnesiumgehalte nog verder doen dalen. Calcium inname kan dus een negatief effect hebben op je magnesiumgehalte.


8. Heb je last van:

Angsten ?

Hyperactiviteit?

Lastig in slaap vallen? veel tussentijds wakker?

Bovenstaande zaken kunnen aan een magnesiumtekort gekoppeld kunnen worden. Magnesium is essentieel voor de conditie van je zenuwen. Ook elektrolyse onbalans heeft effect op het zenuwsysteem. Een te laag magnesiumniveau kan ook geassocieerd worden met persoonlijkheidsveranderingen en soms depressies.


9. Heb je last van:

Pijnlijke spierkrampen?

Spierkramp?

Fibromyalgie?

Facial tics?

Oog samentrekkingen, of onvrijwillige oogbewegingen? Neuromusculaire symptomen zoals bovenstaand zijn de klassieke signalen voor een potentieel magnesiumtekort. Zonder magnesium zouden ons spieren in een constante staan van samentrekking zijn. Nogal pijnlijk.Magnesium is een essentieel element voor spierontspanning. Calcium zorgt er weer voor dat spieren samentrekken. Deze twee mineralen kun je niet los zien van elkaar, het werkt als een goede tandem.


10. Heb je 1 van bovenstaande vragen met Ja beantwoord en ben je ouder dan 55 jaar?

Oudere volwassenen zijn extra kwetsbaar voor een magnesiumtekort. Ouder worden, stress, ziektes en medicijngebruik zorgen er allemaal voor dat het magnesiumgehalte wordt verlaagd.