Magnesiumvlokken bij fysieke problemen

Astma, allergie en magnesium


Astma, allergie, magnesium

Astma, allergie en magnesium. Magnesium is betrokken bij heel veel processen in het lichaam, onder andere bij het immuunsysteem. Een tekort aan magnesium leidt tot typische allergische reacties, zoals een verhoging van IgE (een immunoglobuline die verhoogd is bij allergie), ontstekingsbevorderende cytokines en het vrijkomen van histamine. Histamine is een materie die in onze etenswaren terug te vinden is. Astma wordt vaak veroorzaakt door allergieën.


Eczeem, psoriasis en magnesium

Psoriasis (psoriasis vulgaris) is een chronische auto-immuunziekte, gekenmerkt door een versnelde deling en verminderde rijping van hoorncellen in de opperhuid. Omdat de cellen niet normaal uitrijpen is ook het afschilferen verstoord, waardoor lokaal sterke afschilfering van huidschubben op de aangedane plaatsen plaatsvindt. Hoewel psoriasis vooral tot uiting komt in de huid, is het niet primair een huidprobleem, maar een ontregeling van het immuunsysteem.

Magnesiumvlokken (badkristallen) helpen goed bij psoriasis.

Meer lezen? Klik hier

Fibromyalgie en magnesium

Er is heel vaak sprake van een magnesiumtekort bij fibromyalgie patiënten met name in de rode bloedcellen. Herstel van het magnesiumtekort kan mede bijdragen aan een beter leven, minder pijn, meer eetlust en meer energie.
Magnesium zorgt voor de benodigde ontspanning op de spieren en vermindert de pijn en de gevoeligheid. Daarnaast zorgt magnesium voor een verhoogd energieniveau, een betere nachtrust, en het vermindert angst en depressie.
Magnesium is ook betrokken bij de productie van serotonine. Serotonine is een neurotransmitter die betrokken is bij het reguleren van de slaapcycli, pijnperceptie, stemming en het immuunsysteem. Een magnesiumtekort kan daarnaast een verhoging van substantie P veroorzaken.

Substantie P is een neurotransmitter die dienst doet als een pijnboodschapper.
Mensen met fibromyalgie hebben meestal uitzonderlijk hoge gehaltes aan substantie P, die kan bijdragen tot hun overgevoeligheid voor pijn. Magnesium activeert bovendien het bekende adenosine trifosfaat vaak afgekort op veel gezondheidssites als (ATP). ATP vervult in de celstofwisseling een sleutelrol als drager van chemische energie.

magnesium en fysieke klachten

Osteoporose magnesium

Magnesiumgebruik bij osteoporose is van groot belang bij de calcium- en vitamine C-stofwisseling. Magnesium helpt bovendien het voor de botten zo belangrijke vitamine D om te zetten in een efficiënte calciumopname. Magnesium helpt ook bij de vorming van nieuwe calciumkristallen in het bot en wordt in het lichaam vaak gebruikt als indicator voor de vraag of er nieuw bot wordt gevormd.

Magnesium bij Osteoporose is dus erg belangrijk voor gezonde botten, misschien zelfs belangrijker dan calcium. 60% van de magnesiumvoorraad van het lichaam ligt opgeslagen in de botten, vooral in die van de polsen, dijbenen en wervelkolom. Men heeft aangetoond dat bij mensen die aan osteoporose lijden het magnesiumgehalte in die botten lager is dan bij mensen die niet lijden aan osteoporose. Een belangrijk verband lijkt hiermee aangetoond. 

Meer lezen? Klik hier

Overgewicht en magnesium

Een nieuw onderzoek van magnesium bij overgewicht, illustreert dat suppletie met magnesium leidt tot diverse gunstige veranderingen bij mensen met overgewicht.

Een studie onder 14 gezonde personen met overgewicht (Body Mass Index ?25) toont dat een dagelijkse suppletie met magnesium gedurende 1 maand resulteert in een significante daling van het nuchtere C-peptide. C-peptide of connecting peptide is een stof die in de alvleesklier vrijkomt bij de vorming van insuline. Dit onderzoek toont aan dat magnesiumsuppletie bij overgewicht kan leiden tot een verbetering van diverse metabole processen. (stofwisseling)

Magnesium bij overgewicht is een belangrijke cofactor voor sommige enzymen die betrokken zijn bij het metabolisme van glucose en insuline. 

Meer lezen? Klik hier

Lig en voetenbaden met magnesiumvlokken

Een snel herstel bij een magnesiumtekort wordt bevorderd met behulp van dagelijkse magnesiumvlokken voetenbaden, ligbaden of door het transdermaal (via de huid) aan te brengen van magnesium serum of olie. Lig en voetenbaden met magnesiumvlokken hebben vlak voor het slapen gaan een buitengewoon rustgevend effect. Via kwalitatief hoogwaardige vloeibare magnesium voedingssupplementen kan magnesiumsuppletie natuurlijk ook.