Magnesiumvlokken bij psychische problemen

Autisme en magnesium


magnesiumvlokken bij psychische problemen

Autisme en magnesium of een tekort aan magnesium is een combinatie die zeker interessant is om te onderzoeken met veelal hele mooie resultaten.
Het mineraal magnesium is onmisbaar bij het ontwikkelen van belangrijke hersenfuncties en kan ons helpen om leerproblemen, ontwikkelingsstoornissen, relatiestoornissen en spraakproblemen te voorkomen en helpen te genezen. 


ADHD en magnesium

ADHD en een magnesiumtekort: Men zegt over ADHD dat dit van oorsprong een familiaire en genetische oorsprong heeft. Of dit daadwerkelijk aangenomen mag worden is niet geheel duidelijk. Enige voorzichtigheid hierover is op zijn plaats. ADHD uit zich in een metabolismestoornis van magnesium, echter dat is in de reguliere geneeskunde niet altijd genoegzaam bekend. Een magnesiumsuppletie- therapie, met magnesium, vitamine B6 en zink, geven zeer goede resultaten. Magnesium en zink zijn de meest deficiënte voedingsstoffen bij mensen met ADHD. In feite zijn symptomen van een tekort aan deze mineralen vergelijkbaar met de symptomen van ADHD. Een magnesiumtekort komt bij ADHD vaak voor.

Meer lezen? Klik hier

Dementie, altzheimer en magnesium

Dementie, altzheimer en magnesium: Een opmerkelijk feit is dat vrijwel alle Alzheimerpatiënten over zeer lage magnesiumniveau’s in de hersenen (hippocampusgebied) beschikken. Hoge concentraties metalen (zoals aluminium - zit in deodorants, voeselverpakkingen, medicijnen etc.) zijn in staat magnesium uit bepaalde enzymsystemen te verdringen. Als dit proces in het hersengebied plaatsvindt dan blijven calciumkanaaltjes in de hersencellen wijd open staan waardoor de calcium naar binnen stroomt en de cellen vervolgens afsterven. Er is geconstateerd dat patiënten die aan Alzheimer lijden hoge concentraties aluminium, ijzer en zink in hun lichaam hebben, maar daarentegen te kleine hoeveelheden magnesium, calcium en kalium die juist in staat zijn om je lichaam te ontzuren.

Burnout, depressie en magnesium

Burnout, depressie en magnesium. Bij (ernstige) depressie is het geven van extra magnesiumsuppletie zeer belangrijk. Magnesiumtekort kan ten grondslag liggen aan de meest ernstige depressies en andere geestelijke gezondheidsproblemen. Burnout, depressie en magnesium: een nog wat onderschatte combinatie om geestelijk ongemak te voorkomen en helpen te genezen. Tekort aan magnesium uit de voeding, samen met overmaat aan calcium (o.a. door teveel melk, kaas) en stress, kan talrijke andere geassocieerde symptomen veroorzaken die al eerder werden gedocumenteerd zoals agitatie, angst, prikkelbaarheid, verwardheid, slapeloosheid, krachteloosheid en slapte, wanen, hallucinaties.

Meer lezen? Klik hier

Nachtrust en magnesium

Magnesium en nachtrust, een prima combinatie: Vrijwel iedereen heeft wel eens moeite met slapen maar circa 20 % van de mensen in de westerse wereld heeft echt chronische slaapproblemen. Magnesium wordt ook wel eens het ontspanning mineraal genoemd en is betrokken bij de aanmaak van melatonine, het hormoon dat ons waak/slaap ritme reguleert.

De productie van melatonine vindt plaats in de epifyse,  de pijnappelklier. Dit kleine, maar uiterst belangrijke uitgroeisel aan de bovenkant van de tussenhersenen wordt in oosterse filosofieën wel het derde oog genoemd of nog mooier de zetel van de ziel. Het heeft allemaal met melatonine te maken. Na ons veertigste maken we minder van dit stofje aan.

Lig en voetenbaden met magnesiumvlokken

Enkele bestudeerde klinische gevallen vertonen een snel herstel van (ernstige depressie) met behulp van dagelijkse magnesium voetenbaden, ligbaden en door het transdermaal (via de huid) aan te brengen met magnesium serum of olie. Lig en voetenbaden hebben vlak voor het slapen gaan een buitengewoon rustgevend effect. Via kwalitatief hoogwaardige vloeibare voedingssupplementen kan magnesiumsuppletie natuurlijk ook.